Haluampa vähän sitten kertoa mettälappalaisuuesta, koska olen ikäni asunu ja syntyny niillä seuvuilla missä on mettälappalaisuutta. Koen tai ainakin toivon, että minunkin suvussani olisi edes hitusen mettälappalaisuutta. En tiedä, että minun sukuani olisi tutkittu niin, että tietäsin, että siellä olisi mettälappalaisuutta, olisi mielenkiintonen joskus selevittää sekin asia. Ja kyllä se jossakin määrin kiinnostaa, että mitä on ollu ennen meitä. Ja aina kun on vaan mahollisuus tutustua erikoisempiinkin paikkoihin, niin sillon pitää käyttää tilaisuus hyväksi. Joten lähimme liikkeelle lauantaina toritapahtumaan ja sunnuntaina sitten vähän kauemmas, joista kerron vielä sitten omissa postauksissaan.
Muutamia poimintoja Metsälappalaispäivistä jaetusta lehtisestä.
"Metsälappalaisuus on elävä lappilainen kulttuuri, jonka juuret ovat Lapin yhteisessä historiassa. Nykyiset metsälappalaiset polveutuvat Lapin vanshimmista tunnetuista alkuperäisasukkaista. Monet heistä ovat edelleen samoilla asuinseuduilla, joissa heidän esipolvensa ovat asuneet jo vuosisatoja sitten."Yhtenä esimerkkinä on eräs sunnuntain kohde. Josta kerron myöhemmin.
"Jotkut kutsuvat metsälappalaisia metsäsaamelaisiksi. Metsälappalaisista on käytetty myös nimitystä keminlappalaiset ja heidän vanhaa kieltään on kutsuttu keminsaameksi. Tämä johtuu siitä, että keminlappalaisten perinteinen asuinalue on nimetty aikanaan Kemin-Lapiksi. Kemin-Lapin alueen lappalaiskylät 1600- ja 1700 -luvulla olivat: Peltojärvi, Inari, Kittilä, Sodankylä, Sompio, Keminkylä, Kuolajärvi, Kitka ja Maanselkä."Sunnuntaina tutustuimme myös yhteen metsä-lappalaisten asuinkenttään, siidaan, josta kerron sitten myöhemmin. Silloin olot ovat olleet aika alkeelliset.
Myös Sallasta on löytynyt muinaisjäännöksiä ja pyyntikuoppia ym.
Lapissa pohjoissaamelaiset, inarinsaamelaiset ja kolttasaamelaisten kielet ovat säilyneet, niin kemin-lappalaisten kieli on hävinnyt, niin monet ajattelevat että myös metsälappalainen kulttuuri on kuollut.
" Metsälappalaiset olivat koko nykyisen Suomen alueelle levittäytyneitä kivi- ja pronssikaudelta polveutuvia kantasuomalaisia. Elantonsa he hankkivat luontaistaloudessa kalastamalla ja metsästämällä peuroja, hirviä sekä muuta riistaa. Elämää säätelivät pitkät pyyntimatkat sekä vuodenaikojen mukaan rytmittyvä asutus kesä- ja talvileirien välillä. 1600-luvulle tultaessa olivat metsälappalaiset suurimmaksi osaksi sulautuneet muuhun väestöön omaksuen näiltä karjankasvatuksen ja maanviljelyn. " -http://www.sinikivi.com/keskustelu-sinikivi-com/historia/17739-kantasuomalaiset-ja-metsalappalaiset
Harmillisesti mulla ei ollukaan paljoa kuvia lauantai-päivältä, kun ei ollu torilla kamera mukana ja ei tullu sitten sisällä luentosalissakaan otettua kuvia, vaikka aattelin, että ois ollu ne yhet kuvat, mutta ei niitä löytyny enää. Niin tässä jotain kuvia lauantai-päivältä.
Seita-kivi. Kemijoen rannassa Hotelli-Ravintola Samperin savotan takana.
Seita-kivi esiteltiin meille ja lopuksi siellä sai käydä tutustumassa.
Luentosalissa oli esillä metsälappalaisten Lapin pukuja ja luhkia.
Poiminta Metsälappalaispäivien esitteestä.
Poiminta Metsälappalaisesitteestä. Vanhat Kemin-Lapin lapinkylät.
Metsälappalaisuus elää yhä, kun muistamme vain sitä vaalia ja rohkeasti tuoda esiin ja olla ylpeitä alkuperästämme ja esi-isistämme ja -äideistämme!
Kiitos postauksesta Pelaguu!
VastaaPoistaMielestäni nuo esillä olevat puvut eivät ole aitoja lapinpukuja, vaan teollista tuotantoa, varmaan turisteille tarkoitettua halpatavaraa.
Voi harmi jos näin ajattelet. Näissä kyllä luki jokaisen puvun kohdalla mistä Lapin kylästä on. Vaan voi olla että näissä ei sitten lukenut. En nyt muista, enkä tullut sitten tarkemmin kuvanneeksi niitä. Olisi outoa jos metsälappalaispäivillä esiteltäisiin pukuja jotka on tarkoitettu turisteille. Saamelaisethan eivät pidä siitä, enkä todellakaan usko että metsälappaisten jälkeläiset, jotka ovat tapahtuman takana, tekisivät sellaista että esittelevät turisteille tarkoitettua halpatavaraa. Täytyypä tarkistaa asia järjestäjiltä. Nämä puvut eivät olleet myytävänä.
PoistaKyllä ne ovat aitoja pukuja. Joukossa mm isoukkini käyttämä vaate.
PoistaEsillä on ollut vanhoja pukuja, ei siis mitään teollisesti valmistettuja. Jos kuitenkin ottaisit asioista selvää ennen kommentointia.
PoistaHassua, että metsälappalaisten kulttuuria ja identiteettiä halutaan polkea ja vähätellä. Kuitenkin kyseessä alkuperäistä kulttuuria. Kieli on menetetty,mutta muuten elämä on jatkunut. Niinhän on tunturisaamelaistenkin kulttuuri elänyt, osa väestä muuttanut Helsinkiin ja käy vain lomalla pohjoisessa. Ja kuitenkin saamelaisiksi lasketaan vaikka elämä etelässä ja kieli melkein ainoa side. Meillä kuitenkin sukupolvet asuneet täällä jo ennen uudisasukkaiden tuloa.
Kiitoksia kommenteistanne anonyymit! Minäkään en missään vaiheessa uskonut tai ajatellut että puvut olisivat jotain turistien halpistavaraa.
PoistaKiitos Pelaguu! Hienoa, että kerrot näistä tapahtumista ja jaat samalla myös historiatietoja. Ei täällä etelässä pahemmin lappilaisten ja saamelaisten asioista uutisoida.
VastaaPoistaTärkeitä alkuperäiskamsoja. Harmittaa vaan kun en taas älynny kuvata tarkemmin tapahtumaa lauantaina. Jälkeenpäin sitten hoksin että siitäkin ois pitäny ottaa kuva ja laittaa tänne.
PoistaHieno tarina ja upeita kuvia.
VastaaPoistaKiitos Eräskaksikko!
Poista