pelaguu.blogspot.com

maanantai 11. elokuuta 2014

Veneillen vesillä - Onkamojärvi

Tähän kesään on mahtunut monenlaista. Vesillekin pääsin. Tai no, joka kesä pääsen järvelle soutelemaan, mutta tänä kesänä otimma ja lähimmä ihan moottorin kans pitkin järveä huruuttelemaan ja ihan Venäjän rajalla asti käytiin. Olihan se... ihanaa. Taisin menettää  ♥ tälle touhulle.

Vesi ♥ Järvi ♥ Vene ♥ Ja suomalainen kesäpäivä ♥
Onko parempaa.

Siitäpä johtuen, mulla on nyt haaveissa oma kanootti. :) Pääsis pikku jokiinkin soutelemaan. Toki se vaatisi ensin varmasti opettelua, mihinkään koskivesistöihin en oo aattellu lähtiä. Itseasiassa kerran olen käynyt kanootilla soutelemassa Oulankajoella, (täältä ei ole valitettavasti kuvia, siitä on jo aikaa...).

Siispä tervetuloa veneilemään kanssani (ja peräti kahen postauksen ajan, toinen postaus myöhemmin ja ihan toisille vesille ;). Ensin Sallan suurimpaan järveen Onkamojärveen, josta pieni kaistale jää Venäjän rajan taakse. Suurin osa järvestä on kuitenkin Suomen puolella. Järvessä on 32 saarta, joista osa pääsee kuviinkin. Syvin kohta on vain sen 5 metriä. Kokoa tällä järvellä on 1 904,78 ha. Onkamojärveltä näkyy rajan taakse jääneet Sallatunturi ja Rohmoiva.

Kahtena päivänä kävimme, toisena otimme mukaan eväät. Jotka osan talloi liitskasi kokenut merikarhukoira Roosa. :D

Aika kova aallokko sattui eka päivälle. Sehän on vissi, että jos näyttelee hampaita ja vaahtopäät ovat korkeat, niin jään sillon mielummin rannalle, nyt kuitenkin oli ihan kohtuullinen tuuli.

Saaret menee vähän niin että jokaiseen isompaan saareen kuuluu pienenpiä saaria, joille en nimiä tiedä. Mainitsen aina sen ison saaren nimen.

Vitsissaari, Markuksen aittasaari ja  Nilisaari.
Nämä muodostavat kolmen saaren rykelmän. Järven vasempaan laitaan.

Nilisaari.

Onkamojärveä.

Lintuparvi lehahti lentoon - aina kun vene lähestyi.

Rikkakasvillisuutta.

Aika pian oli lähdettävä rantaan, ukkonen vyöryi päälle. Ja hetkessä se olikin päällä ja koko päivän se sitten möykkäsikin. Illalla ukkosmyrskyn laannuttua, 11 jälkeen yöllä, sumu laskeutui jängälle.

Seuraava päivä valkesikin hyvin pilvisenä, siinäpäs se selkeysi kuitenkin veneilyn aikana.

Oravasaari. Oravasaareen kuuluu myös pikku saaria.
Oravasaari on lähellä rajavyöhykettä. Järven oikealla.

Rajavyöhykkeeltä rantaan päin kuvattuna.

Ajamme saaren ohi ja lähdemme kotiin. Kohti rajavyöhykettä.

Oravasaari kokonaisuudessaan.

Sitä ennen ehdimme poiketa vielä rajavyöhykkeellä. Suomen Rajavartioston jonkinlainen parakkipaikka ja torni. Tätä nykyä nämä eivät ole todennäköisesti ainakaan niin ahkerassa käytössä kuin ehkä ennen, ainakaan aivan ympäri vuorokauden, kun nykyään on luultavammin kamerat, jotka seuraa järvellä kulkijoita.

Rajavyöhyykkelle ei ole menemistä ilman rajavyöhykelupaa. Meijän matka tyssäs siis tähän, söimme eväät ja käännyimme takas kohti kotirantaa.

Kohti kotirantaa.

Rannassa on matalaa.

*    *    *   *  *  *  * * * *

Kyllä minäkin vielä tuohon 7. päivää elokuuta aattelin, että kesä jatkuu. Mutta nyt vain jo paleltaa, ilmat viileni, semmonen +11 ja rapiatki taitaa olla - +16, vettäki vihmoo aina välissä, mutta ei siihen ukkosiakaan tarttettu. Mutta sehän kesä jatkuu niin kauan ku ei näy ruskalehtiä ja -värejä, puussa eikä maassa. :)

Vanhan kansan mukaan:

" Laurin aikoihin ilmat viilenivät ja "Lauri hallahousun" tuomaa hallaa pelättiin. Erityisellä jännityksellä odotettiin kolmea kylmää Laurin jälkeistä "rautayötä". Jos niistä selvittiin, uskottiin pellon säästyvän. Laurin sanottiin myös heittävän toisen kylmän kiven veteen. Jos Laurina oli kaunis ilma, sitä piisasi Perttuliin asti ja tuli hyvä syksy. Sade taas ennusti märkää syksyä. " - Suomenusko Facebook

Mukavaa elokuista viikkoa!

Elokuukin alkaa olla jo kohta puolivälissä.

Nautitaan siitä mitä tehään, justiinsa sillä hetkellä!

1. Ai, meillä oli hyvä ilma Laurina. No on hieman viilentynyt kyllä, mutta hiki tippui vielä tänään töissä ja pyöräillessä.
    Meilläkin on täällä kaksi Onkamojärveä Pieni Onkamo ja isompi Onkamojärvi. Luulin jo että olet ollut Pohjois-Karjalassa :)
    Hienoja maisemia siellä teillä kyllä on!

1. Kiitos Emilie! Jep, Suomessahan on monta Onkamojärveä liekkö kyliäkin.

2. Mukavat järvimaisemat on Onkamolla. Tuo mitä nimität rikkakasviksi on järvisätkintä. Se viihtyy vain puhtaissa vesissä.

1. Me on aina kutsuttu sitä vesirikaksi, siis nimellä vesirikka, iän kaiken. Kiitos tästä valaisevasta tiedosta! Yritin ettiä sille oikeaa nimeä, en löytänyt.

3. Aivan ihana postaus, kiitos matkan järjestäjälle:)

1. Mukavaa että olit mukana näin virtuaalisesti.;)

4. Upeita maisemia,niin erilaista kuin täällä meren rannalla.
    Meillä on sukulaisia Onkamossa, aikoinaan evakossa täällä Pohjanmaalla ja veivät miniöitä mukanaan sinne Sallaan.Kyllä kesä vielä jatkuu, uskotaan niin!

1. Aijaa. Onpas pieni maailma, niin on mullakin sukulaisia siellä, nimenomaan Sallan Onkamossa! :) Heh, hauska yhteensattuma ja luulenpa että tunnen heidät, ne sinun sukulaiset, jos asuvat Sallan Onkamossa. Jep, sama se on muuten mulla kun on sieltä teiltäpäin sukua. Uskotaan! Iltalenkillä tuntui lämmpimämmältä jo. :)

5. Olipa hienoja kuvia,pääsin näin järvelle mukanasi.Juhannusviikolla rannalta katselin,komeat siellä on maisemat olipa vesillä tai rannan harjuilla.Mukavaa kesän jatkoa sinulle ja onnea kanootti haaveilla.

1. Kiitos. Niin minä luin blogistasi. Niin se maasto on ihan erilaista kuin muualla sallassa kun on hiekkamaata täysin.

6. Hieno ja kiinnostava kuvasarja!

7. Kaunista kuvaa vesistöstä, vielä niin kesäinen fiilis :)

1. Kiitos Sike ja tervetuloa lukijaksi! :) On mukavaa saada joku lukija Lapista, niitä kun olen aina silloin tällöin vartavasten etsinyt. Mukavaa että meitä on muitakin lappilaisia kirjoittajia. Katsoin profiiliasi ja huomasin että olet täkäläisiä, lappilaisia. :) Korjaa toki jos olin väärässä. Toivotaan tosiaan, että kesäinen fiiilis vielä jatkuisi pitkälle.