pelaguu.blogspot.com

torstai 14. helmikuuta 2019

Hyvää ystävänpäivää!

Tulin hieman porisemaan gluteenittomasta ruokavaliosta. Koska, minulla todettiin pari viikkoa sitten diabetes. Olen odottanut diabeteshoitajan soittoa, että katsottaisiin ruokavaliota uusiksi, vaikka ei siinä ole ollut mitään vikaa tähänkään mennessä. Kun kuulin lääkäriltä diagnoosin se tipahdutti, ajatus oli, että mun keho mun elämä, mulla ei ole henkisesti voimia elämäntaparemonttiin. Mutta olin silloin myös flunssassa kun kuulin siitä. Aikaa on kulunut ja törmäsin sattumalta netissä yhteen gluteenittomaan ja valkosokerittomaan mustikkapiirakka ohjeeseen ja aloin itsekseen miettiä. Netti on pullollaan kaikkea mitä ei saa syödä ja mitä saa jne. Mutta jotenkin tulee ihan ähky siitä ja kuitenkin on hieman epävarma että pitääkö tämä paikkansa ja onko luotettava sivu, toisessa paikassa sanotaan toista ja toisessa toista jne. Esimerkiksi yhdellä sivulla oli että kananmuna on pahasta. No, mulla on myös ensi viikonloppuna kaikille avoimet Nosh-vaatekutsut ja mietin sinnekin sitten jotain gluteenitonta vaihtoehtoa ja tämä ohje tuli sitten eteeni. Aloin miettimään että sopisiko gluteeniton jauho diabeetikolle paremmin kuin vehnäjauho entäpä tumma vai vaalea gluteeniton jauho? Entä sitten sokeri. Tähän ohjeeseen tulee kookossokeria, sitä ei saanut täältä meiltä joten tilasin netistä kokeiluun. Niin onko kookossokeri parempi vaihtoehto diabeetikolle kuin vaalea sokeri? Tämä mun diabetes ei ole pahimmasta päästä, lääkärin mukaan ruokavaliolla korjattavissa. Mutta minkälaisella? Olen nyt vuoden verran voinut huonosti, nukkunut huonosti jne. Lääkäri sanoi nyt että kaikki johtuu siitä diabeteksestä. Nyt on uutena tämän flunssan myötä tullut vähän sellainen tyhmä olo vatsassa kun tuntuu ettei mikään ruoka imeydy. Semmonen vähän kumma olo. Mutta onko sulla jotain hyvää gluteenitonta piirakkaohjetta esimerkiksi? Tänään on myös ystävänpäivä ja mulle tuli olo että en saa syödä mitään leivoksia ja pullaa mutta mä en heti halunnut muuttaa yhtä piirakka palaa päivässä pois, niin aattelin kokeilla gluteenitonta vaihtoehtoa. Ja mulla on ollut tapana aina tehdä Runebergin päiväksi Runebergin torttujs, ystävänpäiväksi jotain leivoksia jne. Kuinkahan paljon menin mönkään? :D
Mä laitan vielä myöhemmin kuvan piirakasta ja ohjeen siihen.


Ohje piirakkaan täältä. Nyt kun ei ollut vielä kookossokeria, niin laitoin tavallista
http://atmarias.indiedays.com/2019/02/11/gluteeniton-valkosokeriton-mustikkatorttu/
Lopuksi haluan tähdentää että en halua päivittelyä siitä että voi kun noin nuorena jne. Se on meillä sukurasitteena.

6 kommenttia:

  1. Hei vaan ja hyvää ystävänpäivää!
    Niinhän ne sanoo että diabetes ei johdu sokerista, mutta kannattaahan sen käyttö vähentää. Ite en ole käyttänyt sokeria kuin ihan pakolliset leivontaan, kun ei kakut vaan ota onnistuakseen sokeritta (vaikka ei ole diabetesta). No muuten hyvää tuo torttu varmasti on, mutta mulle liian vaikea liikaa kaikenlaista ainesta. Teen vain yksinkertaisia juttuja, tavallisista aineista. Olen tehnyt gluteenittomia mammanmarjapiirakoita korvaten jauhot gluteenittomilla jauhoilla. Perunajauhot ovat yleensä lisänä. Ja pienentänyt ohjeen sokerin puoleen esim. Gluteeniton ei varmaan ole sen vähemmän verensokeria kohottava kuin muutkaan viljatuotteet.
    Kannattaa nyt ihan vaan rauhoittua, on selvää että kun asia on uusi niin se aiheuttaa monenlaista ajatusta. Kannattaa käydä kuuntelemassa diabeteshoitajaa miten nykyisin neuvotaan syömään ja jättää esim turhat sokeriset syömiset pois, kuten sokeroidut juomat ja jugurtit. Riippuu mitä olet syönyt yleensä. Syötävä on kuitenkin ja jos elimistö ei tuota tarpeeksi insuliinia, niin sitten tilannetta on vaan hoidettava.
    Jos on suvussa samoja vaivoja niin varmaan voit heiltäkin saada jotain neuvoja. Tosiaan kaikkea netissä olevaa ei kannata uskoa täysin, kyllä sitä vähitellen oppii hoitamaan itseään.

    VastaaPoista
  2. Miehelläkin todettiin syksyllä diabetes ja hän sai siihen lääkkeet. Pitäisi tarkistaa vähän useammin mitä me syödään. Muutenkin saisi vähentää sokerin, vaalean jauhon ja rasvan syöntiä. Sydänjuttujen takia olisi hyvä tarkistaa oikeat rasvat ja kyllä mä luulen että me syödään nykyään aika oikeita aineita, mutta ihan liian isoja annoksia! Mun gluteenittomaan marjapiirakkaan käytän ihan vaan perunajauhoja ja hyvää tulee. Mutta tietysti siinä on oikeaa sokeria, voishan sen korvata canderellillakin.
    Niin ja hyvää ystävänpäivää sinullekin!

    VastaaPoista
  3. Mun velijellä on diabeettes, mikä iski ku salama kirkkahalta taivahalta aikuusiällä. On pistoksilla, muttei mun miälestä sen kummemmin vahari syämisiään ku muukkaa. Sullekki löytyy sopivat ruaka-aineet aijan kans.
    Hyvää ystävänpäivää!

    VastaaPoista
  4. Hyvin pian totut uudenlaiseen tilanteesi. Mieltä askarruttavissa kysymyksissä diabeteshoitaja osaa auttaa. Sinä liikunnallisena ihmisenä hallitset nopeasti sokerit tasapainoon.

    VastaaPoista

Kommenttisi on minulle tärkeä! Kiitän sydämestäni, että kommentoit! ♥ ♥ ♥